Onderwijs
Waarom MindMe?
In het voortgezet (speciaal) onderwijs zien we steeds vaker dat jongeren kampen met stress, prestatiedruk en mentale overbelasting.
Ruim 1 op de 3 jongeren tussen de 12 en 25 jaar ervaart psychische klachten zoals somberheid, angst of stress (Trimbos, 2023). In het voortgezet onderwijs geeft zelfs ongeveer 50% van de leerlingen aan veel druk te voelen om te presteren (HBSC-onderzoek, 2021). Dit heeft niet alleen gevolgen voor hun welzijn, maar ook voor hun leerprestaties en sociale ontwikkeling. MindMe biedt een effectieve, toegankelijke manier om jongeren te helpen weerbaarder te worden, beter om te gaan met emoties en rust te vinden in een wereld vol afleiding en prikkels. Door mindfulness en zelfontwikkeling structureel te integreren, investeren scholen in het mentale welzijn van hun leerlingen en daarmee ook in een positief schoolklimaat en kans op betere leerprestaties.
Wat levert het op?
-
Jongeren die zich rustiger en zelfverzekerder voelen.
-
Minder uitval en gedragsproblemen.
-
Positiever en ondersteunend schoolklimaat.
-
Trainers die dichtbij de belevingswereld staan en een vertrouwensband opbouwen.
-
Vooruitlopen op het gebied van welzijn en persoonlijke ontwikkeling.
Werkwijze
Invulling programma
We werken het liefst met vaste momenten en vaste kleine groepen. De inzet van de trainer stemmen we altijd af op de behoefte van de school. Soms wordt er een vakmoment aan mindfulness gewijd, terwijl het op een andere school juist een naschools programma is.
Trainers
Onze trainers zijn jong, betrokken en hebben een hart voor jongeren en voor de missie van MindMe. Ze beschikken over de juiste kennis en ervaring op het gebied van mindfulness en lesgeven, en hebben vaak een achtergrond in coaching, psychologie of onderwijs. Wat hen echt onderscheidt, is hun vermogen zich in te leven in de leefwereld van jongeren. Ze begrijpen hoe het is om op te groeien in een maatschappij vol prikkels en verwachtingen. Ze durven zich kwetsbaar op te stellen en gaan het gesprek aan met leerlingen vanuit oprechtheid en gelijkwaardigheid. Laagdrempeligheid is daarbij essentieel: juist doordat onze trainers toegankelijk en benaderbaar zijn, worden ook thema’s waar soms weerstand of taboes op rusten bespreekbaar en voor iedereen toegankelijk. Zo vormt een veilige en open sfeer de basis van onze aanpak. Vanuit die veiligheid bouwen we aan duurzame relaties: met leerlingen én met het schoolteam. Daarnaast beschikken al onze trainers over een geldige VOG.
Praktische oefeningen
en inzichten die jongeren helpen om: - stress te herkennen en verminderen, - beter te concentreren, - emoties te begrijpen en reguleren, - veerkracht en zelfvertrouwen op te bouwen.
Flexibiliteit
We begrijpen dat het tijd kost om relaties op te bouwen en een nieuwe methodiek te integreren. Daarom bieden we een flexibel programma aan, afgestemd op de behoefte van organisatie/school en jongeren. De band met school en leerling staat bij ons altijd centraal. Zo planten we niet alleen zaadjes, maar zien we ook daadwerkelijke groei.
Samenwerking
We werken graag met betrokkenen: van mentoren tot aan management en ouders tot aan de jongeren zelf. Hoe precies? Dat bepalen we samen, zonder gedoe. Gewoon wat past bij jullie ritme en cultuur. Of je nu af en toe wilt meedenken of juist actief wilt aansluiten: alles mag, niks moet. Wij zijn er juist niet om jullie extra te belasten. Ons motto is dan ook: ont-moeten. Zo helpen we niet alleen jongeren, maar maken we het voor iedereen iets makkelijker. Ook als we iets kunnen betekenen voor het team op het gebied van mindfulness en zelfontwikkeling, denken we daar graag over mee.
Lange termijn
We gaan bij voorkeur een samenwerking aan voor een volledig schooljaar. Op die manier vergroten we de impact en de kans op blijvende, positieve verandering. Wanneer we samen met onze trainers positieve groei zichtbaar hebben gemaakt, willen we op termijn ook de mogelijkheid bieden om docenten te trainen en te begeleiden. Zo introduceren we mindfulness op een laagdrempelige manier, met als doel het duurzaam te verankeren in de schoolcultuur.
Hoe verder?
1. Neem contact op
Vul onderaan deze pagina het formulier in of plan gelijk een gesprek.
2. Kennismaken:
We bespreken samen wat jullie nodig hebben en wat wij kunnen betekenen.
3. Koppeling:
We matchen een MindMe trainer die aansluit bij jullie vraag en cultuur.
4. Start:
De trainer gaat aan de slag, afgestemd op jullie wensen.
5. Afstemming:
We blijven in contact om te zorgen dat de samenenwerking goed aansluit en waar nodig sturen we bij.

Vragen?
We denken graag mee over wat MindMe voor jouw school, team of omgeving kan betekenen.
